کوچک‌ترین موتور الکتریکی تک‌مولکولی جهان ساخته شد

محققان دانشگاه تافنر در ایالت ماساچوست آمریکا موفق به ساخت اولین موتور الکتریکی تک مولکولی جهان شده‌اند که می‌تواند کاربردهای وسیعی در حوزه‌های پزشکی و مهندسی داشته باشد.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا عرض این موتور الکتریکی تنها یک نانومتر است؛ در حالی که رکورد جهانی فعلی یک موتور الکتریکی مولکولی 200 نانومتر است. محققان قادرند که با استفاده از میکروسکوپ تونلی روبشی در دمای پایین (LT- STM) یک موتور مولکولی را با برق کنترل کنند.

قدرت موتورهای مولکولی پیشین توسط نور و از طریق واکنش‌های شیمیایی تامین می‌شود؛ اما در این موتورها، LT-STM به جای نور از الکترون‌ها برای دیدن مولکول‌ها استفاده می‌کنند.

این تیم تحقیقاتی از سرفلزی روی میکروسکوپ برای ایجاد یک بار الکتریکی در مولکول بوتیل متیل سوفلید که بر روی یک سطح مسی رسانا قرار می‌گیرد، استفاده کردند.

این مولکول حاوی سولفور، اتم‌های کربن و هیدروژن را برای شکل‌گیری چیزی شبیه دو بازو با چهار کربن در یک سمت و یک کربن در سمت دیگر انتشار می‌دهد. این رشته‌های کربن برای چرخیدن در اطراف رابط سولفور مس آزاد هستند.

محققان از طریق کنترل دمای مولکول، می‌توانند به طور مستقیم چرخش مولکولی را تحت تاثیر قرار دهند. دمای حدود 5 درجه کلوین و یا 450 – درجه فارنهایت برای ردیابی حرکات موتور مناسب است.

محققان در این دما می‌توانند تمام چرخش‌های موتور را دنبال کرده و داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنند.

نتایج این تحقیقات به صورت آنلاین در Nature NanotechnologY انتشار یافته است.

منبع: ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد