قدرتمندترین لیزر دستی جهان معرفی شد

قدرتمندترین لیزر دستی جهان معرفی شد

لیزر کرایپتون که در کتاب رکوردهای گینس به عنوان قدرتمندترین لیزر دستی جهان معرفی شده می‌تواند ماهواره‌ها را در خارج از اتمسفر زمین نشانه بگیرد

به گزارش خبرگزاری مهر، لیزرها در زندگی مدرن کاربردهای زیادی دارند، می‌توان آنها را در تمامی دستگاه‌های پخش CD و DVD یافت، اما اکثر این لیزرها به اندازه‌ای ضعیف و کوچک هستند که با سلاح‌های لیزری داستان‌های علمی تخیلی فاصله زیادی دارند.

با این همه لیزر "کرایپتون" در نوع خود یکی از قدرتمندترین لیزرهای دستی به شمار می‌رود که محدوده برد آن 136 کیلومتر است، این لیزر به اندازه‌ای قدرتمند است که می‌تواند از یک سوی اتاق تکه کاغذی را در سوی دیگر اتاق به آتش بکشد و یا اجسامی که در خارج از اتمسفر زمین قرار گرفته‌اند را نشانه بگیرد.

نگاه کردن مستقیم به این لیزر که در کتاب رکوردهای گینس به عنوان درخشان‌ترین لیزر دستی جهان معرفی شده است، می‌تواند بسیار خطرناک باشد زیرا درخشش این پرتو لیزری در صورت نگاه مستقیم تاثیر خورشیدی هشت هزار برابر درخشان‌تر از خورشید معمولی را بر روی چشم انسان دارد. از این رو در هنگام استفاده از این لیزر از عینک‌های ایمنی استفاده می‌شود.

با توجه به برد بالای لیزر کرایپتون، نور سبز این لیزر در نظر انسان 20 برابر درخشان‌تر از نور آبی است و قدرت آن به اندازه‌ای است که می‌تواند کبریت یا کاغذ را به آتش بکشد. همچنین این لیزر دارای ریزپردازنده‌هایی درونی است که می‌تواند در هنگام بالا رفتن حرارت تابش پرتو لیزری را متوقف کند.

قدرت بالای لیزر کرایپتون باعث شده سازندگان آن برای جلوگیری از سوء استفاده از این ابزار در آن از کدهای امنیتی استفاده کنند و همچنین درباره نشانه رفتن پرتو این لیزر به سوی خودروها، هواپیماها، انسان‌ها، حیوانات و ماهواره‌ها هشدار داده‌اند. همچنین این ابزار از حالتی قابل تنظیم برخوردار است که در آن از شدت پرتو لیزر کاسته خواهد شد.

منبع: همشهری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد