آینه چندلایه‌ای

دید کلی:

نوع آینه‌هایی که در مشددهای لیزری بکار می‌روند، معمولاً با آینه‌های معمولی که از جنس آلومینیوم ، جیوه یا نقره می‌باشند، متفاوت است. در این مورد از آینه‌های چندلایه‌ای استفاده می‌شود. اکثرا آینه‌های چندلایه‌ای با لایه نشانی متوالی لایه‌های مواد دی ‌‌الکتریک با ضرایب شکست قوی و ضعیف بر روی لایه‌هایی با کیفیت اپتیکی خوب ساخته می‌شوند.

طرز کار آینه چند لایه‌ای:

اگر نوری بطور عمودی از محیطی با ضریب شکست n1 وارد محیطی دیگر با ضریب شکست n2 شود، مقداری از آن وارد محیط دوم شده و بقیه به محیط اول باز می‌گردد. ضریب انعکاس در این حالت که نسبت انرژی نورانی بازگشت داده شده به انرژی کل اولیه را بیان می‌کند، بصورت رابطه زیر است :
(R=( n2- n1)/( n2+ n1
که در آن n1 و n2 به ترتیب ضرایب شکست محیط‌های اول و دوم می‌باشد.

مکانیزم فیزیکی آینه:

در یک آینه چندلایه‌ای با رسیدن نور به لایه بیرونی که از ضریب شکست بالا انتخاب می‌شود، درصدی از نور تابشی منعکس خواهد شد. پس از عبور از این لایه و رسیدن به مرز لایه بعدی درصد دیگری از نور منعکس خواهد شد و این نور منعکسه پس از بازگشت مسیر طی شده وارد فضای بیرون می‌گردد.

اگر این دو پرتوی انعکاسی (پرتو انعکاسی از مرز محیط اول و بیرون و پرتوی انعکاسی از مرز محیط اول و دوم) با هم همفاز باشند، کاملاً یکدیگر را تقویت کرده و نور خروجی نوری با حداکثر دامنه خواهد بود، لذا باید راه نوری این دو پرتو با هم برابر باشند و درنتیجه ضخامت لایه‌های دی‌الکتریک ضریب شکست آنها و نیز طول موج نور تابشی باید طبق رابطه زیر به هم مربوط باشند: L=nλ/4 که در آن L ضخامت لایه ، λ طول موج نور در خلا و n ضریب شکست آن لایه است. لازم به ذکر است که در انعکاس نور از لایه‌ای با ضریب شکست پایینتر به لایه‌ای با ضریب شکست بالاتر یک اختلاف فاز π رادیان ایجاد می‌شود.

عمده کاربرد آینه چند لایه‌ای:

باید بدانیم که هرچه تعداد لایه‌های متوالی بیشتر باشد، درصد بالاتری از نور تابشی بازتابیده می‌شود و درنهایت می‌توان ضریب انعکاس آینه را با تعداد لایه‌های نشانده شده روی آن تعیین کرد.

معمولا بیشترین قابلیت انعکاس قابل حصول در این آینه‌ها 99% است که با لایه‌نشانی 15 تا 21 لایه قابل حصول است. لازم به توضیح است که ضریب انعکاس این آینه‌ها به طول موج نور تابشی هم مرتبط است. لذا می‌توان با استفاده از آینه خاص دست به انتخاب طول موج خاصی از طول موجهای مختلف ممکن در عمل لیزرزایی ماده لیزری زد؛ زیرا برخی مواد لیزرزا می‌توانند در چند طول موج ، گذار لیزری انجام دهند.

منبع: رشد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد